Златишкият проход, известен още и под името проход Кашана, има голям шанс да направи половин вековен юбилей в състояние на ремонт. Парадоксът е, че пътят през прохода се е ползвал повече от 2 000 години, а в наше време държавата показва пълно безхаберие към неговата съдба. В продължение на 41 години е затворен един второкласен път с мотива, че се извършва ремонт, а краят му не се вижда.
Златишки проход (Кашана)
Златишкият проход (Кашана) е планински проход между Етрополска планина на запад и Златишко-Тетевенска планина. По него минава границата между Западна и Средна Стара планина. Надморската височина на седловината Кашана е 1385 м, а дължината на прохода е само 24 км. Той е една от най-късите връзки между Северна и Южна България. За сравнение дължината на Троянския проход (Беклемето) е 40,8 км.
Златишкият проход свързва долината на река Малки Искър в близост до град Етрополе на север със Златишко-Пирдопската котловина при село Църквище на юг. През прохода от север на юг преминава участък на второкласния Републикански път II-37, село Джурово – Етрополе – Златица – Панагюрище – Пазарджик – Пещера – Доспат – село Барутин.
В близост до седловината Кашана са разположени хижите „Мургана“ и „Кашана“.
История на Златишкия проход
В древността и средните векове Златишкият проход е бил една от основните транспортни артерии през Стара планина. Използван е интензивно от римляните за връзка на Мизия с Тракия. През него са преминавали с войските си Александър Македонски, Исак I Комнин и Исак II Ангел. Тук през 339 г. пр.н.е. се е състояла битка между трибалите, племе живяло в днешно Етрополе и войските на Филип II Македонски. Трибалите побеждават и задигат плячката на войските. Четири години по-късно през Златишки проход преминава Александър Велики, който идва да отмъщава заради баща си. Той разгромява трибалите и ги преследва чак до река Дунав.
По късно през Кашана преминават войските на търновските царе при набезите им в Македония. През 1443 г. тук се провежда битка между кръстоносците на Владислав III и Янош Хуняди и турците.
През прохода са преминали и руските войски освободителки. На върха на Кашана на 17 ноември 1877 година са лагерували първите руски войници част от отряда на Генерал Курнаков, тръгвайки от Етрополе да освободят Златица. На това място е изграден паметник.
След Освобождението на България и по времето на социализма пътят през Златишки проход става основна пътна връзка между Северозападна и Южна България
Тунел през Златишки проход
Малцина знаят за съществуването му, но тунелът през Златишкия проход е първият и единствен за сега тунел започнал да се изгражда през старопланинските проходи. Строителството му стартира преди 50 години, като и до днес не е приключило.
Не са съвсем ясни мотивите, с които социалистическата власт през 70-те години на миналия век решава да започне това строителство. Проход Кашана е важна пътна връзка между Северна и Южна България, но движението далеч не е с интензивността на прохода Шипка например. Въпреки това строителството започва. Тунелът не включва целия проход, а само се елиминира изкачването по най-високата му част. За няколко години тунелът с дължина 600 м е прокопан и е направена бетонната му облицовка.
Въпреки, че основната работа по него е изпълнена, обектът е замразен. През годините на демокрацията никой не предприема действия по завършване на обекта. Състоянието на пътя през прохода е толкова лошо, че никой не се сеща за тунела. Все пак през 2017 г. в отговор на въпрос на народните представители Лало Кирилов и Радослав Стойчев, министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков отговаря, че за довършване на тунела е необходимо да се изработи нов технически проект съобразен с новите норми за проектиране, като за 2018 г. АПИ ще разгледа възможността за включване на обекта в инвестиционната програма на агенцията. Четири години по-късно нищо не се случва не само с тунела, но и с останалата част от пътя.
Ремонт на Златишкия проход
През 1980 г. започва ремонт на пътя през Златишки проход. Той е в отчайващо състояние. Силно амортизирана настилка, асфалтовото покритие на места липсва, на много места са се образували дупки и пропадания, липсват отводнителни канавки. Републиканския път II-37 официално е затворен за движение в участъка Етрополе – Златица поради ремонта. На практика обаче ремонт не се извършва.
През 2014 г. е извършен ремонт за 5 млн. лева на южната част на пътя от Църквище почти до билото на планината. Очакванията на жителите от Средногорието и Етрополе бяха ремонтът да продължи и от северната страна, но това не се случи.
През 2017 г. София Торолова, която по това време е областен управител, поиска от Министъра на регионалното развитие и благоустройството спешно осигуряване на средства за ремонт на пътя между Етрополе и Златица, но едва през месец юни 2020 г. АПИ стартира процедура за изготвяне на технически проект за ремонт на останалите 17 км от пътя през прохода. Измина повече от година от тогава и последната информация от Агенция пътна инфраструктура е, че те разглеждат офертите за изработване на проекта.
Според бившия министър на регионалното развитие Петя Аврамова за изготвяне на проекта са необходими минимум 4 месеца. Това означава, че и тази година реален ремонт на пътя няма да бъде извършен.
Пътят през Кашана след 40 години ремонт
Състоянието на Златишкия проход през 2021г. е почти същото като през 80-те години на миналия век. Жителите на Златица, които искат да отидат в Етрополе, са изправени пред дилемата да пътуват по нормален път през Долни Богров с разстояние 132 км или преминаване през затворения участък на проход Кашана и само 27 км. Във втория случай обаче, рискуват да получат акт от органите на КАТ.
Златишкият проход продължава да бъде в ремонт, който не се осъществява, за неудоволствие на жителите на двете съседни общини Златица и Етрополе. „Отворен ли е Златишкия проход?„, отговорът на този въпрос продължава да бъде отрицателен. Балканът в 21 век, в който се очаква човек да лети до Марс, се оказва непреодолимо препятствие за местните хора.
Докато чакате ремонта на пътя, може да се насладите на невероятната красота на Кашана през зимата в следното видео: